سفارش تبلیغ
صبا ویژن

89/8/14
9:5 صبح

عنایت خاص حضرت به وضعیت شیعیان

بدست اکبر دوستداری در دسته

 عنایت خاص حضرت به وضعیت شیعیان

 



 


سیرت امام مهدى (عجل الله تعالى
فرجه)


 


از آن جا که رفتار اهل بیت می تواند الگوی بسیار خوبی برای ما باشد مناسب است به
روش، رفتار و سیرت امام زمان (عج) که امام حاضر ما هستند، در زمان غیبت نگاه کوتاهی
بیندازیم


 <\/h2>

عصر غیبت 


 


امام شؤونى دارد ؛ شان هدایت و رهبرى ، حفظ مسلمین و شیعیان ، ایجاد زمینه و
تهیه یاور براى انقلاب جهانى خود و...


 


آن حضرت به تمامى شؤون و وظائف خود به بهترین وجه اقدام مى کند، و جز آنچه با
(غیبت ) ناسازگار باشد، تماما مورد عنایت آن حضرت مى باشد. هم چنان که در روایتى
نیز آمده است :


 


بهره بودن از من در عصر غیبتم ، مانند بهره بردن از آفتاب است هنگامى که
زیر ابرها باشد.
1


 


اصولا آن حضرت را غایب نامیده اند، چون ظاهر  نیست ، نه آن که حاضر نیست . غیبت
به معناى حاضر نبودن، تهمت ناروایى است که به آن حضرت زده اند، و آنان که بر این
پندارند، فرق میان "ظهور"  است ، نه"حضور " و شیفتگان آن حضرت ، ظهورش را از خدا مى
طلبند نه حضورش را. همین است که وقتى ظاهر مى شود همه انگشت حیرت به دندان مى گزند
و با تعجب مى گویند که او را پیش از این هم دیده اند.


 


براى به دست آوردن سیرت آن حضرت در دوران غیبت مى توان از برخى روایات ، دعاها،
زیارت نامه ها، توقیعات و نامه هاى آن حضرت به بعضى از شیعیان و یا نقل قول هاى
متواتر از افراد کاملا مورد وثوق که به شرف حضور نائل آمده اند، استفاده برد.


 


آنچه بیش از همه در میان ادعیه ، توقیعات و... به چشم مى خورد، عنایت خاص آن
حضرت به وضعیت شیعیان و گرفتارى هاى آنان در عصر غیبت است . به برخى از نکاتى که در
این متون آمده ، اشاره مى شود:


 


1. آگاهى از وضعیت و احوال شیعیان


 


در توقیعى که براى"شیخ مفید " صادر شده ، آمده است :


 


ما بر اخبار و احوال شما آگاهیم و هیچ چیز از اوضاع شما بر ما پوشیده و مخفى نمى
ماند.2


 


 


 


2. حفظ و نجات شیعیان از گرفتارى ها وشر دشمنان


 


نیز در همان توقیع این گونه است :


 


ما در رسیدگى و سرپرستى شما کوتاهى و اهمال نکرده و یاد شما را از خاطر نبرده
ایم ، که اگر جز این بود، دشوارى ها و مصیبت ها بر شما فرود مى آمد، و دشمنان ، شما
را دشمنان ، شما را ریشه کن مى نمودند.3


 


3. حضور در میان مردم


 



صاحب این امر... در میان آنها راه مى رود، در بازارهایشان رفت و آمد مى کند، روى
فرش هایشان گام بر مى دارد، ولى او را نمى شناسند، مگر خداوند به او اجازه دهد تا
خودش را به آنان معرفى کند.4


 


در روایتى دیگر از امام امیرالمؤمنین علیه السلام نیز چنین آمده است :


 


سوگند به خداى على ، حجت خدا در میان آنان هست ، در کوچه و بازار آنها گام برمى
دارد و بر خانه هاى آنان وارد مى شود و در شرق و غرب جهان به سیاحت مى پردازد و
گفتار مردمان را مى شنود و بر اجتماعات آنان وارد شده ، سلام مى دهد. او مردمان را
مى بیند... .5


 


در دعاى ندبه نیز چنین مى خوانیم :


 


جانم فدایت ! تو آن غایبى هستى که از میان ما بیرون نیستى ، جانم فدایت ! تو آن
دور شده از وطنى هستى که از ما دور نیستى .


 


4.حضور همیشگى در مراسم حج


 


آن حضرت هر سال در موسم حج حضور مى یابد، همگان را مى بیند و مى شناسد، اما
دیگران او را مى بینند ولى نمى شناسند.6


 


 


 


اصولا آن حضرت را غایب نامیده اند، چون ظاهر  نیست ، نه آن که حاضر نیست . غیبت
به معناى حاضر نبودن، تهمت ناروایى است که به آن حضرت زده اند، و آنان که بر این
پندارند، فرق میان "ظهور"  است ، نه"حضور " و شیفتگان آن حضرت ، ظهورش را از خدا مى
طلبند نه حضورش را. همین است که وقتى ظاهر مى شود همه انگشت حیرت به دندان مى گزند
و با تعجب مى گویند که او را پیش از این هم دیده اند.



89/8/7
8:6 صبح

سوره حمد، اساس قرآن است‏

بدست اکبر دوستداری در دسته

سوره حمد، اساس قرآن است‏

 

در حدیثى از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) مى‏خوانیم که: «الحمد ام القرآن‏»
و این به هنگامى بود که جابر بن عبداللَّه انصارى خدمت پیامبر(صلی الله علیه و آله)
رسید، پیامبر(صلی الله علیه و آله) به او فرمود: «الا اعلمک افضل سورة انزلها
اللَّه فى کتابه؟ قال فقال له جابر بلى بابى انت و امى یا رسول اللَّه! علمنیها،
فعلمه الحمد، ام الکتاب‏». آیا برترین سوره‏اى را که خدا در کتابش نازل کرده به تو
تعلیم کنم، جابر عرض کرد آرى پدر و مادرم به فدایت باد، به من تعلیم کن، پیامبر(صلی
الله علیه و آله) سوره حمد که ام الکتاب است به او آموخت، سپس اضافه فرمود این سوره
شفاى هر دردى است مگر مرگ.5

 

و نیز از پیامبر(صلی الله علیه و آله) نقل شده که فرمود: «و الذى نفسى بیده ما
انزل اللَّه فى التوراة، و لا فى الزبور، و لا فى القرآن مثلها، هى ام الکتاب‏»،
قسم به کسى که جان من به دست او است خداوند نه در تورات و نه در انجیل و نه در
زبور، و نه حتى در قرآن، مثل این سوره را نازل نکرده است، و این ام الکتاب
است.6

 

 

در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) مى‏خوانیم‏: «شیطان
چهار بار فریاد کشید و ناله سر داد نخستین بار روزى بود که از درگاه خدا رانده شد،
سپس هنگامى بود که از بهشت به زمین تنزل یافت، سومین بار هنگام بعثت محمد(صلی الله
علیه و آله) بعد از فترت پیامبران بود، و آخرین بار زمانى بود که سوره حمد نازل
شد»!

 

 

وجه توحیدی سوره حمد

 

در حقیقت سوره حمد هم بیانگر توحید ذات است، هم توحید صفات،
هم توحید افعال، و هم توحید عبادت. و به تعبیر دیگر این سوره مراحل سه‏گانه ایمان:
اعتقاد به قلب، اقرار به زبان، و عمل به ارکان را در بر دارد، و مى‏دانیم« ام» به
معنى اساس و ریشه است.

 

شاید به همین دلیل است که« ابن عباس» مفسر معروف اسلامى مى‏گوید: «ان لکل شى‏ء
اساسا ... و اساس القرآن الفاتحة»، هر چیزى اساس و شالوده‏اى دارد ... و اساس و زیر
بناى قرآن، سوره حمد است. روى همین جهات است که در فضیلت این سوره از پیامبر(صلی
الله علیه و آله) نقل شده: «ایما مسلم قرأ فاتحه الکتاب اعطى من الاجر کانما قرأ
ثلثى القرآن، و اعطى من الاجر کانما تصدق على کل مؤمن و مؤمنه‏»، هر مسلمانى سوره
حمد را بخواند پاداش او به اندازه کسى است که دو سوم قرآن را خوانده است (و طبق نقل


89/8/7
8:5 صبح

محتوای سوره مبارکه حمد

بدست اکبر دوستداری در دسته

محتوای سوره مبارکه حمد

 

سوره حمد که نام دیگرش «فاتحه الکتاب» است، هفت آیه
دارد1  و تنها سوره‏اى است که بر هر مسلمانى واجب است حداقل روزانه ده
بار آن را در نمازهاى شبانه روزى بخواند وگرنه نماز او باطل است. «لا صلاة الّا
بفاتحه الکتاب»2 بنا به روایت جابر بن عبد اللّه انصارى از رسول
اکرم(صلی الله علیه و آله): این سوره بهترین سوره‏هاى قرآن
است.3

 

آیات سوره‏ى مبارکه فاتحه، اشاراتى در باره‏ى خداوند و صفات او، مسأله معاد،
شناخت و درخواست رهروى در راه حقّ و قبول حاکمیت و ربوبیّت خداوند دارد. همچنین به
ادامه‏ى راه اولیاى خدا، ابراز علاقه و از گمراهان و غضب‏شدگان اعلام بیزارى و
انزجار شده است. سوره‏ى حمد همانند خود قرآن مایه‏ى شفاست، هم شفاى دردهاى جسمانى و
هم شفاى بیمارى‏هاى روحى.4

 

 

 

 

درسهاى تربیتى سوره‏ى حمد

 

در تفسیر نمونه به مواردی از اثرات تربیتی سوره حمد اشاره شده است که با توجه و
عمل به هرکدام از این موارد، انسان هرچه بیشتر در راه شناخت و نزدیکی به پروردگار
قرار می‌گیرد:

 

1- انسان در تلاوت سوره‏ى حمد با «بِسْمِ اللَّهِ» از
غیر خدا قطع امید مى‏کند.

 

2- با «رَبِّ الْعالَمِینَ» و «مالِکِ یَوْمِ الدِّینِ»
احساس مى‏کند که مربوب و مملوک است و خودخواهى و غرور را کنار مى‏گذارد.

 

3- با کلمه «عالمین» میان خود و تمام هستى ارتباط
برقرار مى‏کند.

 

4- با «الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ» خود را در سایه لطف او
مى‏داند.

 

5- با «مالِکِ یَوْمِ الدِّینِ» غفلتش از آینده زدوده
مى‏شود.

 

6- با گفتن «إِیَّاکَ نَعْبُدُ» ریا و شهرت طلبى را
زایل مى‏کند.

 

7- با «إِیَّاکَ نَسْتَعِینُ» از ابرقدرت‏ها
نمى‏هراسد.

 

8- از «أَنْعَمْتَ» مى‏فهمد که نعمت‏ها به دست
اوست.

 

9- با «اهْدِنَا» رهسپارى در راه حقّ و طریق مستقیم را
درخواست مى‏کند.

 

10- در «صِراطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ»
همبستگى خود را با پیروان حقّ اعلام مى‏کند.

 

11- با «غَیْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ» و «ولَا
الضَّالِّینَ» بیزارى و برائت از باطل و اهل باطل را ابراز مى‏دارد.

 

 

 

 


89/8/5
8:58 عصر

تاریخچه پرسپولیس

بدست اکبر دوستداری در دسته تاریخچه پرسپولیس

پرسپولیس پر افتخار ترین تیم ایران که در سال 1963 تاسیس شده است.پرسپولیس و استقلال مهمترین دربی تهران و شاید اسیا را هر ساله برگزار میکنند.طبق گفته ای اف سی پرسپولیس معروف ترین و پر طرفدار ترین تیم در اسیا هستش که فقط دالیان از چین و الهلال عربستان نزدیک پرسپولیس هستند



تاریخچه پرسپولیس
تاسیس :
تیم پرسپولیس در سال 1963 توسط علی عبده تاسیس شد.در ابتدا باشگاه پرسپولیس تیم های بسکتبال و والیبال و بولینگ داشت.وقتی عبده از امریکا به ایران به عنوان قهرمان بوکس بازگشت تیم فوتبال را هم تاسیس کرد.تیم فوتبال پرسپولیس کارش را در دسته دوم کشور اغاز کرد و بهترین بازیکن تیم محمود خوردبین بود.وقتی که تیم فوتبال شاهین منحل شد با کمک پرویز دهداری و مسعود برومند تعدادی از بازیکنان این تیم به پرسپولیس پیوستند.پرسپولیس فصل 1968 را با مربیگری پرویز دهداری اغاز کرد
جام تخت جمشید :
در سال 1969 کار خانه ایران ناسیونال توسط محمد خیامی تاسیس شد و او طرفدار سر سخت تیم شاهین بود اما تیم او تیم ضعیفی بود و علی پروین در ان زمان در ان تیم بازی میکرد.او میخواست که تیمش را قوی تر کند برای همین با تمامی بازیکنان پرسپولیس وارد مذاکره شد و البته تمامی بازیکنان تیم شاهین به غیر از عزیز اصلی را به پیکان اورد و توانست قهرمان کشور شود.اما تمامی این بازیکنان جدید به پرسپولیس برگشتند و در سال 1970 توانستند قهرمان جام تخت جمشید شوند و البته این مقام را دو فصل هم تکرار کردند
بعد از انقلاب :
زمانی که انقلاب اسلامی در ایران اتفاق افتاد تیم از هم پاشیده شد و خیلی از بازیکنان برنگشتند.تیم به بنیاد مستضعفان و جانبازان واگذار شد و اسمش را به ازادی تغییر دادند.اما بعد از مدت کوتاهی ان ها دیگر باشگاه را نمیخواسند و سازمان تربیت بدنی باشگاه را به عهده گرفت که اسمش را به پیروزی تغییر داد .البته همچنان تقریبا همه طرفداران این تیم را پرسپولیس صدا میزنند
باشگاه فقط در لیگ تهران و چند تورنمنت کوچک بازی کرد و موفق بود و توانست محبوبیت خود را افزایش دهد به خصوص که لیگ تهران را 5 سال پیاپی قهرمان شد
برگشت به اوج :
دهه 90 میلادی دهه رویایی برای پرسپولیس بود.4 قهرمانی در لیگ و 2 قهرمانی در جام حذفی و بازیکنان بزرگ دیگری که برای پرسپولیس افتخار اوردند.حتی زمانی پرسپولیس 6 سهمیه در ارنج اصلی تیم ملی ایران داشت
اولین مقام در فصل 95-96 بدست امد که پرسپولیس در حالی که 10 امتیاز از بهمن ,فیروز کریمی عقب بود در نهایت با 6 امتیاز بیشتر قهرمان لیگ شد.اونها دوباره در فصل بعد موفق به تکرار این مقام با 6 امتیاز اختلاف شدند.پرسپولیس در نیمه نهایی جام باشگاههای اسیا توسط پوهانگ استیلرز کره متوقف شد و در نهایت با شکست نماینده عراق به مقام سوم دست یافت
پرسپولیس در فصل بعد بخاطر برنامه ریزی بد ای اف سی و فدراسیون ایران برای لیگ و البته تعداد زیبا بازیکنان ملی پوش مجبور شد با وجود بازیهای عالی که انجام میداد از لیگ کنار بکشد .انها در اسیا هم شانس نداشتند و در نیمه نهایی توسط دالیان حذف شدند و در نهایت با باخت در مقابل الهلال به مقام چهارم دست پیدا کردند
در فصل های 96-97 و 97-98 پرسپولیس به نظر میرسید بهترین تیم تاریخ فوتبال ایران از نظر بازیکن با وجود بازیکنهایی مثل عابدزاده و باقری و مهدویکیا و عزیزی و دایی و میناوند و خیلی های دیگر هست
بعد از جام جهانی 98 بازیکنان زیادی از پرسپولیس به اروپا رفتند اما پرسپولیس سعی خودش رو کرد و بازیکنان خوبی رو مثل کریمی و کاویانپور جایگزین کرد و موفق شد فصل 98-99 قهرمان لیگ و جام حذفی شد و البته فصل 99-2000 را قهرمان لیگ شد که این قهرمانی اخرین قهرمانی پرسپولیس در لیگ ازادگان بود.
بیشتر این مقام ها توسط علی پروین به عنوان مربی و عابدینی به عنوان مدیر عامل بدست امد


لیگ برتر( خلیج فارس ) :


در اولین فصل لیگ برتر پرسپولیس تا هفته اخر به دنبال استقلال بود که در نهایت در هفته اخر پرسپولیس توانست قهرمان لیگ شود تا اولین قهرمان لیگ برتر تاریخ فوتبال ایران شود.پرسپولیس در فصل بعد قهرمانی را به سپاهان داد و در رتبه سوم لیگ را به پایان رساند و در لیگ قهرمانان اسیا هم نتونست از گروه خود صعود کند
فصل بعد اکبر غمخوار به عنوان مدیر عامل پرسپولیس انتخاب شد و او شروع به عوض کردن تیم کرد که مهمترین اونها رفتن علی پروین بود که باعث ناراحتی تعداد زیادی شد و البته او خرج زیادی برای خرید بازیکنان بزرگ کرد و بگوویچ را به عنوان مربی تیم انتخاب و لیگ را هم خوب شروع کرد ولی در نهایت در رده پنجم لیگ را تمام کرد
پرسپولیس با برگشت پروین در فصل بعد به عنوان مدیر فنی راینر سوبل المانی را به عنوان مربی انتخاب کرد که در نهایت فصل را در رده چهارم به پایان رساند.پرسپولیس با رفتن غمخوار و امدن خطیب در مشکلات مالی اقتصادی بدی قرار گرفت و خطیب توانایی حل کردن این مشکلات را نداشت.پرسپولیس در فصل 2005-06 لیگ را در رده نهم به پایان رساند که پایین ترین رده این تیم در تاریخ باشگاه بود و این باعث شد در میانه فصل علی پروین بعد از شکست 4-2 به فجر سپاسی تیم را برای همیشه به گفته خودش ترک کند.خطیب به عنوان مدیر عامل استعفا داد و انصاریفرد جای او را گرفت که در نهایت او اری هان را جایگزین علی پروین کرد و او توانست پرسپولیس را به فینال جام حذفی برساند که در نهایت با اختلافات به وجود امده از تیم رفت و دنیزلی جایگزین او شد.دنیزلی در اولین جام خود نتوانست در فینال جام حذفی قهرمان شود و به لیگ قهرمانان اسیا راه پیدا کند.دنیزلی در فصل بعد هم در نیمه نهایی بازهم توسط سپاهان متوقف شد و در لیگ هم در رده سوم لیگ را تمام کرد و در نهایت با استعفا انصاریفرد او هم از پرسپولیس رفت


کاشانی به عنوان مدیر جدید پرسپولیس انتخاب شد و او افشین قطبی را به عنوان مربی پرسپولیس انتخاب کرد.افشین قطبی توانست قهرمان نیم فصل لیگ شود و با توجه به کم شدن 5 امتیاز از سپاهان به دلیل مجروح کردن سرباز پرسپولیس تیم فصل دوم را با 7 امتیاز اختلاف اغاز کرد .در نیم فصل دوم 2 امتیاز به سپاهان برگردانده شد و البته 6 امتیاز از پرسپولیس توسط فیفا به دلیل پرداخت نکردن مبالغ رافائل کم شد


استادیوم و امکانات :
در ابتدا پرسپولیس تمامی امکانات لازم را داشت و عبده زمینهایی را در منطقه اکباتان تهران خریداری کرد که ورزشگاهی در انجا ساخت که در ان زمان اسمش اپادانا بود که پرسپولیس فقط یک بازی در ان ورزشگاه انجام داد و دلیل ان برنامه ریزی ضعیف بازیها بود و غیر ان به صورت زمین تمرینی استفاده شد



بعد از انقلاب تعداد زیادی از امکانات پرسپولیس گرفته شد و علی عبده هم در سال 1974 ورزشگاه را به تیم راه اهن به قیمت 200 هزار تومان فروخت.


قبل از تاسیس ورزشگاه ازادی پرسپولیس در ورزشگاه امجدیه(شهید شیروزی) بازیهایش را انجام میداد و میدهد .البته به جز فصل 2002-03 که به دلیل تعمیر ازادی بازیهای پرسپولیس در ورزشگاه تختی انجام شد


در سال 85 صحبتهایی برای خرید استادیوم قدس توسط پرسپولیس شد اما به دلیل وضعیت اقتصادی بد و فاصله زیاد به مرکز شهر منتفی شد این جریان و به این به این معنی است که پرسپولیس در حال حاضر تنها ساخت ساختمانی است که توسط فدراسیون فوتبال گرفته است.تیم های پایه پرسپولیس در زمین